support
logo

گیاه شناسی

جنس زیتون (Olea) از خانواده ((Deaceae  35 الی 40 گونه است که معروف­ترین آن زیتون معمولی یا زیتون خوراکی با نام علمی  Olea Europaea L.است و یک میوه روغنی محسوب می­شود.

زیتون درختچه ایست به ارتفاع تقریبا سه متر، ولی هنگامی که در شرایط مساعد پرورش می­یابد ارتفاع آن حدود 12 متر و قطر تنه اش به 3 متر می­رسد. چوب درخت زیتون بسیار سخت و مقاوم است. رنگ آن زرد است که خطوط قهوه­ای رنگ درآن وجود دارد. از چوب زیتون برای تهیه اشیاء چوبی ظریف استفاده می­شود.

درخت زیتون درختی همیشه سبز است که برگ‌های سر نیزه‌ای تخم‌ مرغی یا پهن و دراز دارد که سطح رویی آن به رنگ سبز خاکستری و سطح پشتی آن سفید نقره‌ای است .برگ­های آن کوچک، سبز رنگ، بیضوی و دراز و روبروی یکدیگر بر روی ساقه قرار گرفته­اند.

درخت زیتون نیاز به آب و هوای گرم و مرطوب دارد و برای رسیدن میوه آن باید تابستان گرم و طولانی باشد. نیاز سرمایی زیتون کم است و در مناطقی که میانگین دمای زمستانی آن 10 درجه سانتی‌­گراد باشد رشد می­کند.

میوه درخت زیتون میوه­ای شبیه آلو به شکل بیضی یا مخروطی است که از یک قسمت گوشتی و یک هسته تشکیل شده است، که لایه گوشتی آن، خوراکی و غنی از روغن می­باشد. قسمت گوشتی را پوسته احاطه می­کند که بسته به نوع رقم ضخامت­های مختلف دارد و هسته درمیان قسمت گوشتی قرار دارد. پوسته خارجی میوه زیتون که به گوشت میوه چسبیده است، رنگ آن در هنگام رسیدن از سبز کمرنگ (زیتون سبز) به رنگ بنفش و قرمز و سرانجام به رنگ مشکی تبدیل می­شود. هسته زیتون دوکی شکل و بسیار سخت می­باشد و ابعاد و شکل هسته زیتون بر حسب ارقام مختلف آن متفاوتند.

گوشت میوه زیتون 83-65 درصد از کل وزن میوه و هسته میوه زیتون 30-13 درصد از کل وزن میوه را تشکیل می­دهد. درصد روغن به نوع رقم، شرایط اقلیمی و حالت بلوغ آن بستگی دارد. میوه رسیده زیتون دارای ترکیبات مختلفی شامل آب، روغن، قندها، پروتئین­ها، اسیدهای چرب آلی و سلولز هستند. بازده و کیفیت روغن بستگی به رقم کشت شده، نسبت قسمت­های مختلف میوه و ترکیبات غیر­گلیسیریدی، همچنین شرایط رشد و رطوبت خاک در طول مدت تشکیل میوه دارد.بیشتر روغن (96-98درصد) در قسمت گوشتی میوه قرار داشته و در حدود 40-60 درصد وزن میوه را تشکیل می­دهد. هسته چوبی دانه­ای را در برگرفته که روغن موجود در آن به دلیل دارا بودن مقدار زیادی اسیدلینولئیک به مراتب غیراشباع­تر از روغن قسمت گوشتی زیتون است. نسبت روغن میوه به روغن هسته در حدود 50 به 1 است.

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *