support
logo

تاریخچه زیتون

زیتون را اگر نتوان قدیمی­ترین گیاهی دانست که در جهان مورد بهره برداری قرار گرفته، بدون تردید باید آن را یکی از قدیمی­ترین گیاهان منطقه مدیترانه و به ویژه خاورمیانه دانست. شاید به این دلیل که رویش­گاه طبیعی این درخت، خاورمیانه و حوزه مدیترانه بوده است. قدمت درخت زیتون به حدی است که این درخت با تاریخ نوع بشر در هم آمیخته است، به نحوی که سابقه آن تا عهد باستان هم می‌رسد. در روزگار باستان درخت زیتون نماد دوستی و صلح در بین ملت­ها بود. بر سر قهرمانان بازی­های المپیک تاجی از شاخه­های زیتون گذاشته می­شد. درخت زیتون نماد فرا رسیدن عصر زندگی کشاورزی، دانش و روشنگری معنوی نیز بود. روشنگری معنوی احتمالا به این واقعیت پیوند دارد که روغن زیتون هزاران سال منبع باارزشی برای تامین روشنایی بود.

اسطوره شناسی یونانی و کتاب عهد عتیق سرشار از اطلاعاتی در مورد نقش درخت زیتون در مذهب و زندگی روزانه است. در میان این اسطوره­ها شاید نمادین­ترین اسطوره آن­هایی باشند که به منشا شهر آتن و پرواز کبوتر از کشتی نوح مربوط است.

پژوهشگران اظهار کرده­اند که آشنایی با زیتون و بهره برداری از آن در خاورمیانه و منطقه مدیترانه با پیدایش اولیه انسان­های متمدن به­ویژه در شرق مدیترانه (بین النهرین، سوریه، لبنان، یونان، قبرس، اردن و غیره) بوده است و به بیش از 6000 سال می­رسد. به عنوان قدیمی­ترین مدارک مستند تاریخی می­توان از الواح گلینی در مورد زیتون نام برد که مربوط به زمان مینوس پادشاه کرت بوده است. این شخص در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح می­زیسته است و در الواح مذکور اطلاعات جالبی در مورد گونه­های مختلف زیتون و بازرگانی آن ثبت است.

متخصصان و محققان زادگاه زیتون را حوزه دریای مدیترانه می‌دانند و بر اساس قدیمی­ترین کشفیات باستان شناسی انجام شده در فرانسه محققین توانسته‌اند بذرهای زیتون را در سنگواره‌های دوران پالئولتیک که قدمت آن­ها به 8000 تا 35 هزار سال می‌رسد کشف نمایند.

زیتون از قدیمی‌ترین درختان شناخته شده در جهان است. کاشت این درخت در 3000 سال پیش از میلاد در جزیره کرت، مرکز ثروت این تمدن باستانی در عصر مفرغ، بوده است، سپس کشت زیتون توسط فینیقی­ها که با سایر مراکز بازرگانی دریایی داد و ستد می­کردند به سرزمین­های غرب (یونان و روم) گسترش یافته و توسط یونانی­ها در قسمت‌های مختلف جهان پراکنده شد. بنا به فرضیاتی درخت زیتون به شکلی که امروز می­شناسیم، 5 هزارسال پیش در ایران باستان و بین النهرین می­رویید و از آنجا به سوریه و فلسطین انتشار یافت و مردمی که در این نواحی زندگی می­کردند آن را به آفریقای شمالی بردند. همچنین در گزارشاتی آمده است که زیتون گیاه‌ بومی آسیای صغیر است که از 6000 سال پیش از طریق سوریه و فلسطین به سایر نواحی مدیترانه گسترش یافت. وقتی آمریکا کشف شد، مبلغان مذهبی و اولین مهاجران به آنجا، درخت زیتون را به دنیای جدید معرفی کردند.

تاریخ ورود زیتون خوراکی به ایران کاملا روشن نیست که چه زمانی و توسط چه کسی وارد ایران شده است. برخی از مولفان ورود آن­ را به ایران به صدر اسلام و حمله اعراب به ایران نسبت می­دهند ولی گروهی دیگر ورود زیتون به ایران را در عهد تیمور گورکانی ذکر می­کنند. زیتون در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و به طور پراکنده و تک درخت در بیشتر نقاط کشور مشاهده می­شود.سابقه استفاده از زیتون به عهد ساسانیان برمی­گردد و این موضوع به خوبی در آثار باستانی شهر نیشابور مشاهده شده است.

براساس مستندات موجود قطعا زیتون در دوره­های مختلف، جزو محصولات عمده تولیدی ایران بوده است. در آثار باستانی دوره هخامنشیان و نقش برجسته­های دیواره­ی کاخ آپادانا در صف مراسم بارعام، نمایندگان غرب ایران شاخه و گل زیتون به دست دارند که احتمالا بیانگر تولید زیتون در آن منطقه بوده است. در کتاب شاهنامه فردوسی، اشعار فصل پادشاهی خسرو انوشیروان، بیانگر تصمیم حاکم وقت مبنی بر انجام استعدادیابی برای توسعه باغ زیتون و همچنین دلیلی بر تولید انبوه میوه زیتون در آن زمان می­باشد. در سفرنامه ناصرخسرو هم شهر ارجان (منطقه شمالی بهبهان) و وجود باغات زیتون توصیف شده است. براساس اسناد وزرات مالیه دوره قاجار، وقتی پادشاه قصد استقراض از دولت روسیه برای تامین هزینه سفر به روسیه و اروپا را داشته است، در قبال 4000 تومان قرض، محصول 4 سال باغ­های زیتون منطقه رودبار استان گیلان، به عنوان سند وثیقه مبادله می­شود و در طی4 سال، سربازان محصول باغ­ها را جمع آوری و تحویل نمایندگان کشور روسیه می­دادند و به جای آن دولت هرسال وجه محصول سالیانه را به کشاورزان پرداخت می­کرده است.

با بررسی­های رویش­گاه­های کنونی زیتون در ایران نیز می­توان اطلاعاتی به­دست آورد، مثلا در علی آباد درختان زیتونی وجود دارد که بیش از 1000 سال عمر دارند و به طوری که قراین نشان می­دهد، این درختان خود پاجوش­های درختان بسیار قدیمی­تری هستند که به احتمال قوی در حدود 2000 سال پیش بطور منظم کاشته شده­اند .هم اکنون در بعضی از استان­های ایران از جمله خوزستان، فارس، کرمان، کهکلویه وبویراحمد، گلستان، لرستان، بختیاری، گیلان، قزوین و زنجان درختان زیتون به چشم می خورند. امروزه درختان زیتون تقریبا در همه کشورهای کناره­ی مدیترانه مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، یوگسلاوی، ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، مصر، الجزایر، تونس، مراکش، لیبی، ایران و غیره کشت و کار می­شود. محصول زیتون و روغن زیتون کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و آرژانتین از سایر کشورها بیشتر است و قسمت اعظم زیتون و روغن زیتون جهان را تامین می­کنند. امروزه در بیش از 61 روستا از شهرستان رودبار و منجیل در استان گیلان، 34 روستا از طارم علیا در زنجان و 15 روستا از طارم سفلی در قزوین و همچنین به تازگی  بخش وسیعی در استان گلستان، زیتون کشت می­شود.

تاریخچه روغن زیتون

روغن زیتون فرآورده‌ای بود که ابتدا مردمان تمدن مینون (تمدنی یونانی در عصر برنز در نواحی مدیترانه­ای) آن را تولید می­کردند. این روغن برای آن­ها منشاء ثروت محسوب می­شد. این مردمان، گوشت له شده­ی میوه­ی زیتون را داخل مخزن ثابتی می­ریختند و پس از مدتی، روغن زیتون در قسمت بالا جمع می­شد و آن­ها آب و بقیه مواد را از قسمت انتهایی مخزن خارج می­کردند.

 استفاده از روغن زیتون در بسیاری از مذاهب و فرهنگ‌ها قدمتی دیرینه دارد و گاهی در مراسم ویژه سنتی و آئینی از آن استفاده می­‌شده است.

ظاهرا تا پیش از دوره صفویه روغن زیتون در ایران کاربرد خوراکی نداشته است. در منابع پزشکی ایرانی از دوره اسلامی اشاره­های فراوانی به کاربردهای دارویی این روغن شده است اما این به معنای رونق استحصال روغن زیتون در ایران آن روزگار نیست. از دوره صفویه به بعد با اشنایی بیشتر ایرانیان با جایگاه ویژه­ی این روغن در غذای سایر ملت­ها، توجه به این ماده غذایی مفید بیشتر شد.

 

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *