support
logo

 ثابت شده است که رشد پس از تولد در فرزندانی که مادرانشان در دوران حاملگی از روغن زیتون استفاده کرده­اند، از لحاظ قد، وزن، رفتار و واکنش­های رفتاری، بهتر است. جنین برای رشد نیاز به ویتامین E دارد. نوزاد به ذخیره ویتامین E نیاز دارد تا پس از تولد و قرارگرفتن در معرض اکسیژن، در مقابل تنش­های اکسیداتیو مقابله کند. اگرچه این مورد در روغن زیتون فراوان نیست، اما با توجه به پایداری روغن زیتون در مقابل اکسیداسیون، به اندازه کافی وجود دارد. پس، هم مقدار و هم نوع غذایی که در دوران حاملگی مصرف می­شود، نقش مهمی در تطبیق سوخت و سازی که در مادر و رابطه اش با جنین ایجاد می شود، ایفا می­کند.

روغن زیتون و شیردهی

در طول مدت شیردهی؛ ویتامین E موجود در خون مادر در غدد پستان جمع می­شود، پس در طول شیردهی، ویتامین E از مادر به نوزاد منتقل می­گردد. بنابراین ضروری است که سطح این ویتامین در طول دوران شیردهی حفظ گردد. برای نوزادان تازه متولد شده و نابالغ، با ناتوانی­های کلیه یا لوزالمعده نیز ویتامین E توصیه می­شود، زیرا تاثیر مناسبی بر سیستم کبدی-صفرایی می­گذارد. اما روغن زیتون نه تنها اسید چرب­های لازم برای رشد نوزاد را فراهم می­کند، بلکه نسبت اسیدلینولئیک به اسیدلینولنیک آن (اسید چرب­های ضروری) همانند شیر مادر می­باشد. اثر مفید اولئیک اسید در طول دوران حاملگی باقی می­ماند. اولئیک اسید در جلوگیری از کلسترول بالا و سخت شدن رگ­ها، که در دوران نوزادی شروع می­شود، تاثیر بسزایی دارد. همچنین بنظر می­رسد اولئیک اسید اثر مثبتی بر رشد و سخت کردن استخوان در طول دوره نوزادی، دارد.

مواد لازم رژیم غذایی

توصیه می­شود که در طول دوران بارداری و شیردهی بیشتر از چربی­های تک­ غیراشباع مثل روغن زیتون، استفاده گردد و مصرف چربی­های اشباع شده و کلسترول، کاهش یابد. باید از روش­های عمومی رژیم غذایی تبعیت کرد و مقدار کالری ورودی را کنترل کرده تا از ایجاد وزن اضافی جلوگیری گردد. کودکان زیر 3 سال نسبت به کودکان بالای 3 سال احتیاجات رژیمی متفاوتی دارند. 40 درصد از انرژی مصرفی آن­ها از چربی حاصل می­شود، حال این چربی در شیر مادر باشد یا انواع دیگر شیر. توصیه می­شود که از این الگوی رژیمی پیروی شود تا از تامین انرژی و مواد مغذی ورودی مورد نیاز برای رشد کودک اطمینان حاصل گردد.

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *