support
logo

روغن زیتون و پیری

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان­های مختلف (ویتامین E ، پلی فنول­ها ، ...) است که نقش بیولوژیکی و مثبتی در از بین بردن رادیکال­های آزاد، مولکول­های دارای برخی بیماری­های مزمن، پیری دارد و در افزایش امید به زندگی موثر می­باشد که در تعدادی از مطالعات پزشکی نیز ثابت شده است. بسیاری از بیماری­های مرتبط با پیری، به ویژه پوکی استخوان و عملکرد حافظه، با رژیم غذایی تحت تأثیر قرار می­گیرند.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان کاهش تراکم بافت استخوانی است که خطر شکستگی را افزایش می­دهد. دو نوع پوکی استخوان وجود دارد: نوع اول در زنان میانسال و یائسه و نوع دوم در افراد مسن مشاهده می­شود.

روغن زیتون و پوکی استخوان

ثابت شده است که روغن زیتون در انباشته شدن کلسیم در استخوان تأثیر مطلوبی دارد و استحکام استخوان با مصرف بیشتر روغن زیتون بهتر می­شود. این امر به جذب کلسیم کمک می­کند، در نتیجه نقش مهمی را در طول دوره رشد و جلوگیری از پوکی استخوان بازی می­کند.

روغن زیتون و عملکرد حافظه

رژیم­های غذایی غنی از روغن زیتون ممکن است از فراموشی در افراد سالخورده جلوگیری کند. در مطالعه­ای بر روی افراد مسن که رژیم­های غذایی حاوی مقدار زیادی از چربی­های تک غیراشباع، به­ویژه روغن زیتون داشته­اند، فراموشی مربوط به سن، کمتر مشاهده شده است. اینکه چطور مقادیر زیادی از این چربی­ها از فراموشی جلوگیری می­کند، دقیقا مشخص نیست. با این حال، اعتقاد بر این است که این اثر رخ می­دهد زیرا اسیدهای چرب تک غیر اشباع ممکن است به حفظ ساختار غشاهای سلولی مغز کمک کند، که در دوران پیری تقاضا برای این اسیدها بیشتر می­شود. در این مطالعه مشاهده شد که مقدار روغن زیتون مصرفی با فراموشی مرتبط با سن، کاهش عملکرد حافظه، زوال عقل و بیماری آلزایمر ارتباط عکس دارد.

 

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 1 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *