support
logo

هرم غذایی مدیترانه­ای:

هرم غذایی مدیترانه­ای بر پایه رژیم غذایی کرت و جنوب ایتالیا در دهه 1960 ارائه شده است. این رژیم غذایی در سال 1993 در راستای تحقیقات تغذیه­ای انجام و توسط پروفسور والتر ویلت[1] در کنفرانس بین المللی رژیم­های مدیترانه­ای برگزارشده در ماساچوست، ارائه شد.

هرم غذایی مدیترانه­ای، اهمیت غذاهای تشکیل دهنده گروه­های غذایی اصلی را نشان می­دهد. هر یک از این گروه­های غذایی، برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می­کند اما نه همه آن­ها را. ماده غذایی از یک گروه نمی­تواند جایگزین گروه دیگری شود و همه گروه­ها برای رژیم غذایی سالم ضروری هستند.

رژیم غذایی مدیترانه­ای از بیشترین تا کمترین میزان مصرف، عبارتند از:

غلات:
غلات بخش عمده وعده­های غذایی در کشورهای مدیترانه را تشکیل می­دهند، مانند نان، پاستا و برنج (مصرف در صبحانه، شام و میان وعده –در اکثر وعده­های غذایی)

میوه و سبزیجات:

خوردن غذاهای سالم­تر زمانی است که محصولات فصل انتخاب شده و به سادگی پخته شوند. در کشورهای مدیترانه دسر معمولا میوه است.(میوه 1-2 بار در روز و سبزیجات بیشتر از 2 بار در روز)

حبوبات و مغزها:

انواع مختلف حبوبات و مغزها مانند نخود، عدس، لوبیا، مغز هسته کاج، بادام، فندق، گردو، و غیره در آشپزی استفاده می­شود. (1-2 بار در روز)

روغن زیتون و زیتون:

روغن زیتون و روغن زیتون بکر در سراسر مدیترانه استفاده می­شود. سابق معمولا برای پخت و پز استفاده می­شد. بعدها مناسب برای همه مصارف بود، مخصوصا زمانی که بصورت خام مصرف شود، عالی است تا بهترین عطر و طعم آن احساس شده و به طور کامل از تمام اجزای طبیعی آن بهره مند شد .نسبت چربی­ها در رژیم غذایی سنتی کرت توسط پروفسور آنکل کیز[2]  مشاهده شده است که بیشتر از 40 کیلوکالری در روز هست که 8٪ چربی اشباع، 3٪ چربی چند غیراشباع و 29٪ تک غیراشباع (روغن زیتون) بود. (مصرف روغن زیتون 3-4 بار در روز توصیه می­شود)

 

محصولات لبنی:

پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی بدون اشاره ای به شیر (2-3 بار در روز)

ماهی:

به عنوان یک پروتئین درجه یک، بیشتر از 2 بار در هفته پیشنهاد می­شود. همچنین تخم مرغ (2-4 بار در هفته) و مرغ و ماکیان (1-2 بار در هفته) نیز در این ردیف مواد غذایی قرار می­گیرند.

شیرینی و شیرینی­جات: (2 بار در هفته)

گوشت قرمز:

بالاترین نقطه از هرم، به این معنی که مصرف حداقل آن توصیه می­شود، گوشت قرمز است (2 بار در هفته).

همچنین فعالیت بدنی منظم و نوشیدن آب مناسب، برای حفظ سلامتی و وزن بهینه، ضروری است.

منبع: سایت شورای بین المللی زیتون

 


[1] Walter Willet

[2] Ancel Keys

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *