support
logo

دیابت چیست؟

دیابت یکی از مشکلات اصلی سلامت در کشورهای توسعه یافته بوده و ششمین عامل مرگ محسوب می­شود. این بیماری یکی از بیماری­های متابولیک (سوخت وسازی) اصلی بوده و بالقوه بسیار خطرناک است زیرا می­تواند منجر به عوارضی گردد که شدیداً به سلامتی آسیب می­رساند، مانند بیماری­های قلبی- عروقی، ناتوانی کلیه، کوری، ناهماهنگی­های دوره­ای گردش خون و... دو نوع دیابت وجود دارد: نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین، که در کودکان و نوجوانان یافت می­شود، و نوع دوم یا دیابت غیر وابسته به انسولین، که اغلب در بزرگسالی و عموماً از 40 سالگی به بعد اتفاق می­افتد.

برای کنترل دیابت نوع اول نیاز به انسولین می­باشد اما برای نوع دوم که رایج­تر بوده و عموماً همراه با چاقی می­باشد، نیاز به درمان انسولینی ندارد. امروزه شخصی را دیابتی در نظر می­گیرند که پس از گذشت 2 ساعت از مصرف بالای گلوکز از راه دهان، افزایش سریعی در میزان قند خون شخص( بالاتر از 126 یا 200) اتفاق می­افتد. عدم تحمل گلوکز وضعیتی است که در آن شخص میزان قند خون بالایی (بین 110 تا 125) داشته، بدون اینکه هیچ نشانه واضحی از بیماری داشته باشد. این موقعیت احتمال آسیب دیدن از دیابت را در آینده افزایش می­دهد.

روغن زیتون و دیابت:

یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون نه تنها درمان دوره­ای خوبی برای دیابت است، بلکه به جلوگیری و یا به تاخیر انداختن حمله بیماری نیز کمک می­کند. چگونگی این مطلب با جلوگیری از مقاومت انسولین و عوارض مضر ممکن؛ با زیاد کردن کلسترول HDL، کم کردن تری­گلیسریدها و کنترل میزان قند خون و کم کردن فشار خون، قابل توضیح می­باشد.

ثابت شده است که یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون، دارای چربی­های اشباع شده کم، غنی از کربوهیدرات­ها و فیبرها، میوه، سبزیجات و حبوبات، موثرترین درمان برای دیابت هستند. بعلاوه کاهش لیپوپروتئین­های کم تراکم بد، این نوع رژیم غذایی، کنترل قند خون را بهبود بخشیده و حساسیت انسولین را زیاد می­کند. این فواید در دیابت­های کودکان و بزرگسالان به اثبات رسیده است.

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 1 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *