support
logo

بیماری­های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در جهان صنعتی است. تعدادی از مطالعات ثابت کرده­اند که تصلب شرایین ارتباط نزدیکی با عادات غذا خوردن، سبک زندگی و برخی از جنبه­های توسعه اقتصادی دارد. پیشرفت تصلب شرایین به عوامل زیادی بستگی دارد: مهمترین آن­ها کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، دیابت و سیگارکشیدن است.

"در حال حاضر کمترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری­های قلبی در کشورهایی ثبت شده است که روغن زیتون تقریباً تنها چربی مورد مصرف آن­هاست ".پروفسور فرانسیسکو گراند کویان[1]

 

تصلب شرایین چیست؟

تصلب شرایین وضعیتی است که تکه­های سرشار از کلسترول در دیواره شریان­ها رسوب می­کند.این پدیده،مانع از رسیدن خون به بافت­ها و مانع از عملکرد اندام­های حیاتی مانند قلب و مغز می­شود.

پیامدهای آن چیست؟

هنگامی که قلب تحت تأثیر تصلب شرایین قرار می­گیرد باعث ایجاد آنژین و حمله قلبی می­شود و خطر مرگ قلبی ناگهانی را افزایش می­دهد.هنگامی که مغز مورد حمله قرار می­گیرد، ترومبوز مغزی اتفاق می­افتد و منجر به فلج عضلانی، از بین رفتن ظرفیت ادراک و جنون می­شود.شریان­های آئورت و ساق پا نیز ممکن است آسیب ببینند که باعث درد و مشکل در راه رفتن، بافت مردگی و قانقاریا می­شود.

هنگامی که یک تکه چربی منفجر شود، به عنوان مثال به دلیل افزایش فشار خون، شریان­های کوچک داخل آن نیز منفجر می­شوند. این امر، پاسخی را ایجاد می­کند که سلول­های خاص موجود در خون، معروف به پلاکت یا ترومبوسیت­ها، برای تشکیل لخته خون به یکدیگر می­پیوندند.لخته خون از طریق شریان­ها عبور می­کند، اما وقتی از رگ بزرگتر باشد باعث انسداد می­شود. از آنجا که خون بطور کامل از بین نمی رود، بافت یا اندام می­میرد.

روغن زیتون و تصلب شرایین

تحقیقات نشان داده است كه روغن زیتون در جلوگیری از ایجاد لخته­های خون و تجمع پلاكتی تأثیر دارد. مشاهده شده است که رژیم­های غذایی غنی از روغن زیتون می­توانند با اجتناب از انعقاد خون بیش از حد، اثر غذاهای چرب در تشکیل لخته خون را کاهش دهند، بنابراین در کاهش بروز نارسایی قلبی در کشورهایی که روغن زیتون اصلی­ترین چربی مورد مصرف آن­هاست، نقش دارند.


کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده چربی موجود در مواد غذایی با منشأ حیوانی است. رژیم­های غذایی دارای مقدار زیاد چربی­های حیوانی، سطح کلسترول خون را بالا می­برد که یکی از مهمترین عوامل بیماری قلبی عروقی است.

چربی­ها (تری­گلیسیریدها) و کلسترول توسط لیپوپروتئین­ها در خون منتقل می­شوند. کلسترول متصل به لیپوپروتئین­های با چگالی کم [لیپوپروتئین­های با چگالی بسیار کم (VLDL) و لیپوپروتئین­های با چگالی کم[ (LDL)  آتروژنیک است و به دیواره رگ آسیب می­رساند. در مراحل بعدی، ممکن است به حمله قلبی منجر شود، چنین کلسترولی به "کلسترول بد" معروف است. در مقابل، کلسترول متصل به لیپوپروتئین­های با چگالی بالا (معروف به کلسترول HDL به عنوان "کلسترول خوب" خوانده می­شود زیرا محافظت در برابر بروز بیماری­های قلبی را فراهم می­کند. لیپوپروتئین­های با چگالی بالا کلسترول آزاد را از سلول­ها خارج و سپس آن را هیدرولیز کرده و به کبد منتقل می­کنند که در آن­جا با صفرا از بین می­روند.

روغن زیتون و کلسترول

روغن زیتون سطح کلسترول خون، کلسترول LDL و تری­گلیسیرید را کاهش می­دهد. در عین حال میزان کلسترول HDL را تغییر نمی­دهد (و حتی ممکن است آن را بالا ببرد). روغن زیتون نقش محافظ را ایفا می­کند و از تشکیل تکه­های چربی جلوگیری می­کند، بنابراین حذف لیپوپروتئین­های با چگالی کم را تحریک می­کند.

اثرات مفید مصرف روغن زیتون در پیشگیری اولیه از بیماری­های قلبی عروقی ثابت شده است، و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می­دهد، و همچنین در پیشگیری ثانویه، از بازگشت مجدد پس از اولین اتفاق شریانی، جلوگیری می­کند.

در حال حاضر، تحقیقات حاکی از اثربخشی رژیم مدیترانه­ای در پیشگیری از اتفاقات ثانویه شریانی و تأثیر مثبت روغن زیتون بر افسردگی مرتبط با چنین حوادثی است. این یافته­ها با توجه به شیوع بالای افسردگی در دنیای مدرن و خطر بزرگی که در بیماری­های قلبی عروقی ایجاد می­کند، بسیار مهم هستند.


[1]  Professor Francisco Grande Covián

 

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *