support
logo

به محض خوردن روغن زیتون، روغن تاثیر خود را روی تمام مسیر سیستم گوارش می­گذارد. در گذشته دور و از زمان باستان، روغن زیتون را برای درمان انواع مشکلات گوارشی تجویز می­کردند و امروزه، ویژگی­های سودمند این روغن بوسیله مطالعات علمی فراوان، در حال اثبات هستند.

 

روغن زیتون و معده

هنگامی­که روغن زیتون به معده می­رسد، نیروی عضلانی یا ماهیچه­ای در انتهای مری را کاهش نمی­دهد. به همین دلیل، خطر جریان و برگشت غذا از معده به مری (رفلاکس معده)، کاهش می­یابد. همچنین روغن زیتون از انقباضات معده جلوگیری می­کند. در نتیجه محتوای معده آهسته و به تدریج در دوازدهه آزاد می­شود، که احساس پری بیشتری ایجاد کرده و به گوارش و جذب مواد مغذی در روده کمک می­کند.

 

روغن زیتون و سیستم کبدی - صفرایی

یکی از تاثیرات روغن زیتون بر سیستم کبدی - صفرایی این است که این روغن مسهل صفرا است که زه­کشی مطلوب صفرا و تخلیه کامل کیسه صفرا را تضمین می­کند و همچنین باعث تحریک انقباض کیسه صفرا می­گردد که برای درمان و جلوگیری از اختلالاط مجرای صفرا بسیار مفید است. روغن زیتون، نمک­های صفراوی تولید شده در کبد را تحریک کرده و مقدار کلسترول دفعی بوسیله کبد را افزایش می­دهد. بطور خلاصه، به علت اثر مثبت روغن زیتون بر انقباض ماهیچه و فعالیت کیسه صفرا، باعث هضم چربی­ها می­شود، زیرا صفرا چربی­ها را به صورت ذرات ریز درآورده و از حمله سنگ­های کیسه صفرا جلوگیری می­کند.

 

روغن زیتون و لوزالمعده

وقتی روغن زیتون مصرف می­کنیم، باعث تولید مقدار کمی ترشحات در لوزالمعده شده که این امکان را می­دهد این اندام در زمان کمتری به مقدار موثر و کافی تمام کار مربوط به اعمال گوارشی­اش را انجام دهد. مصرف روغن زیتون برای بیماری­هایی که منشا آن­ها به عملکرد پانکراس مربوط است، توصیه می­گردد. مانند: ناتوانی لوزالمعده، آماس لوزالمعده مزمن، فیبروز کیستیک، سوء جذب و ... .

 

روغن زیتون و روده ها

به علت سیتوسترول موجود در روغن زیتون، این روغن از جذب کلسترول در روده کوچک جلوگیری می­کند. همچنین باعث جذب انواع مواد مغذی (کلسیم، آهن، منیزیم و. . .) می­شود. بناراین، روغن زیتون چربی­ای است که به راحتی جذب و هضم می­شود. این روغن ویژگی­های گزینشی دارد و ملینی است که برای مبارزه با یبوست و تنگی تنفس کمک می­کند.

 

 

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 4 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *