support
logo

روغن زیتون و چاقی

چاقی یکی از مسائل مهم سلامتی در کشورهای صنعتی است زیرا اغلب مردم مقادیر زیادی غذا می­خورند و فعالیت بدنی کمی دارند. امروزه، به ویژه در شهرها، مردم یک زندگی کم تحرک و استرس زا را پشت سر می­گذارند .بیش از نیمی از جمعیت برخی از کشورهای صنعتی دارای اضافه وزن هستند، که منجر به افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا می­شود، همه عواملی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

چاقی چیست؟

چاقی یا اضافه وزن زمانی به وجود می­ آید که انرژی ذخیره می شود، که در درجه اول از چربی بیش از اندازه است. هنگامی اتفاق می افتد که میزان انرژی حاصل از رژیم غذایی بیشتر از مقدار انرژی مصرف شده باشد. این روند با اطمینان از اینكه انرژی مصرفی (فعالیت بدنی، میزان متابولیسم پایه و غیره) بیشتر از میزان ورود انرژی باشد، تصحیح می شود.

یک رژیم غذایی خوب برای کاهش وزن باید:

  • انرژی کمتری از آنچه برای حفظ وزن بدن لازم است، تأمین کند.
  • مقدار کافی از تمام مواد مغذی را تأمین کند.
  • قابل قبول، مقرون به صرفه و دلپذیر باشد.

روغن زیتون و چاقی

روغن زیتون ماده مغذی با ارزش بیولوژیکی بالایی است. مانند سایر چربی ها و روغن ها، چون کالری بالایی دارد (9 کیلو کالری در گرم)، باعث می شود فرد فکر کند که دلیل چاقی است. با این حال، تجربه نشان داده در بین مردم مدیترانه، که بیشترین روغن زیتون را مصرف می کنند، چاقی کمتر است. ثابت شده است که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم غذایی کم چربی می گردد. این رژیم به دلیل طعم خوب و انگیزه ای برای مصرف بیشتر سبزیجات، مقبولیت زیادی دارد.

 

 

 

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 1 امتیاز ثبت شده)

سایر مطالب


نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *