support
logo

روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن

ثابت شده است که روغن زیتون نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می­کند.

 سیستم ایمنی بدن چیست ؟

سیستم ایمنی با هماهنگ کردن مکانیسم­های ذاتی و غیرذاتی، از بدن در برابر تهاجم مواد خارجی مثل سموم، میکرو ارگانیسم­ها، انگل­ها، تومورها و غیره، دفاع می­کند.

 دفاع ذاتی یا غیرذاتی، اولین محافظت کننده در برابر میکرو ارگانیسم­هاست، آن­ها از پوست، غشاهای مخاطی، سیستم مکمل (شامل گروهی از 20 نوع پروتئین می­باشد که در کبد ساخته شده و به نابودی میکروارگانیسم ها کمک می­کند)، عوامل هورمونی و... تشکیل شده­اند و عملکرد آن­ها تحت تاثیر تماس قبلی با عوامل خارجی قرار نمی­گیرد.

مکانیسم­های غیرذاتی در پی تماس با عوامل خارجی فعال می­گردد و نیاز به درگیر شدن لنفوسیت­های B (سیستم خونی) و لنفوسیت­های T (سیستم سلولی) می­باشد. ایمنی ذاتی به روش مشابهی به اکثر میکروب­ها واکنش نشان می­دهد در حالی که پاسخ ایمنی غیرذاتی با توجه به نوع میکرو ارگانیسم­ها متفاوت است تا بتواند آن را تا حد امکان از بین ببرد.

روغن زیتون و سیستم ایمنی بدن :

ثابت شده که روغن زیتون، سیستم ایمنی را در برابر حملات خارجی میکرو­ارگانیسم­ها، باکتری­ها و ویروس­ها تقویت می­کند. مشخص شده است که کمبود مواد معدنی و ویتامین­ها، می­تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی بگذارد. تحقیقات اخیر بیانگر این مطلب می­باشند که اسیدهای چرب موجود در ساختار روغن زیتون، به کاهش پارامترهای مهم مربوط به ایمنی مانند تکثیر لنفوسیت­های سلولی B و  Tتحریک شده، کمک می­کند. گزارش شده است که این اسیدهای چرب نقش مهمی در کارکردهای مختلف سیستم ایمنی دارند. آن­ها در تنظیم فرآیندهای التهابی نقش دارند و ممکن است در درمان برخی از بیماری­های خود ایمنی و به طور کلی در تنظیم سیستم ایمنی بدن مؤثر باشند.

روغن زیتون و روماتیسم مفصلی :

روماتیسم مفصلی شایع­ترین بیماری التهابی مفاصل بوده و جزء بیماری‌های خود­ایمنی مزمن محسوب می‌شود. ژن­ها، عوامل عفونی، هورمون­ها و رژیم غذایی به عنوان عوامل ممکن در بروز حمله این بیماری نام برده شده­اند. اگرچه برخی مطالعات نشان داده­اند که روغن زیتون می­تواند به کاهش علائم آن کمک کند، اما تأیید چنین اثر محافظتی ارائه نشده است. امروزه، آخرین نتایج بدست آمده حاکی از آن است که مصرف منظم روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. به گفته نویسندگان این مطالعه، افراد با رژیم­های غذایی حاوی مقادیر بالای روغن زیتون، خطر کمتری برای ابتلا به این بیماری داشتند. این مطالعه نشان داد احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی در افرادی که کمتر از روغن زیتون استفاده می­کنند، 5/2 برابر بیشتر از افرادی است که مصرف روغن زیتون زیادی دارند. اگرچه ساز و کار موجود هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد آنتی اکسیدان­ها اثر مفیدی داشته باشند.

اگر این مطلب مفید بود، لطفاً امتیاز دهید:

( 0 امتیاز ثبت شده)

نظر شما

آدرس ایمیل منتشر نخواهد شد *